Gimnazjaliści z Górowa Iławeckiego w Hiszpanii

2016-05-10 15:14:44(ost. akt: 2016-05-10 12:23:22)

Autor zdjęcia: Paweł Pieniak

Pod koniec kwietnia miała miejsce już trzecia, po Niemczech i Finlandii, wizyta w ramach wymiany międzynarodowej projektu Erasmus+. Malaga przywitała uczniów i nauczycieli Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II w Górowie Iławeckim słoneczną, letnią pogodą.
Na lotnisku niecierpliwe czekały rodziny, które gościł Klaudię Tatol, Kamila Kuchtę, Wiktora Leśkiewicza i Jakuba Molestaka przez kolejnych 8 dni.

Podczas każdej wizyty w szkole są przeprowadzane zajęcia, wykłady i warsztaty na trzy podstawowe tematy: działania zmniejszające emisję dwutlenku węgla, rozwijanie przedsiębiorczości oraz metody i techniki nauczania. Tak było i tym razem. Uczniowie każdej ze szkół przedstawili rezultaty pracy nad założeniem własnej firmy, m.in. jej strukturę organizacyjną, rezultaty badań potrzeb rynku, statut, logo, a nawet prototyp produktu.

— My przedstawiliśmy nasz ecobottle chair. Wszystkim bardzo spodobał się pomysł tworzenia foteli z pustych butelek plastikowych — mówi Klaudia, uczestniczka spotkania w Hiszpanii.

Zajęcia w Instytucie Innowacji w Maladze pozwoliły uczniom zastanowić się nad możliwością połączenia rozwiązań ekologicznych z sukcesem biznesowym.
Hiszpańscy liderzy projektu zaplanowali też wizytę w sortowni elektrośmieci Emma.

— Oprócz poznania sposobów utylizacji, zorganizowano dla nas też zajęcia z kreatywnego recyklingu. Z pozornie niepotrzebnych rzeczy tworzyliśmy obrazy, instalacje, ramki i inne ciekawe przedmioty, które powstawały w międzynarodowych grupach — dodaje Kuba.

Wyjazd do hydroelektrowni, na pozór mało przystępnego miejsca, okazał się wielkim wydarzeniem. Młodzież miała możliwość zejścia pięć pięter poniżej poziomu wody, zobaczenia wielkich turbin pompujących wodę wysoko w górę, do zbiorników, z których następnie ją spuszczano, produkując w ten sposób energię przesyłaną do Malagi.

— Odwiedziliśmy też farmę wiatraków, położoną wysoko w górach. Dla mnie już sama podróż autokarem po serpentynach górskich była wielkim przeżyciem — wspomina, nie ukrywając emocji, Wiktor.

Uczniowie chętnie sprawdzali też, co znajduje się we wnętrzu takiego wiatraka. Natomiast nauczyciele podczas wspólnych sesji obserwacji lekcji i po zapoznaniu się z prezentacjami każdej ze szkół na temat dostosowywania warunków i metod nauczania do indywidualnych potrzeb, wypracowali wiele nowych rozwiązań w zakresie pracy z uczniem, wymienili się spostrzeżeniami i doświadczeniami na temat wsparcia indywidualnego rozwoju ucznia.

— Każdego dnia pracuję z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dlatego cieszę się, że mogłam podzielić się swoimi przemyśleniami dotyczącymi tego rodzaju pracy ze specjalistami z innych krajów — mówi Lucyna Marciniuk, opiekun polskiej młodzieży, na co dzień oligofrenopedagog.

Każde wspólne szukanie pomysłów, działania, wyprawy, słuchanie muzyki, śpiewanie, tańczenie, czy próbowanie nowych potraw, spowodowały, iż zauważalna na samym początku nieśmiałość większości uczestników zatarła się. Uczniowie wrócili do domu pełni wrażeń, zachwyceni otwartością i gościnnością przyjmujących ich rodzin, deklarując, że długo nie zapomną tej wizyty.

— Wszędzie mogliśmy zobaczyć coś ciekawego, począwszy od wypożyczenia piłki na przerwie w szkole, poprzez bardzo kulturalnych kierowców na przejściach dla pieszych, do bardzo późnej, jak dla nas, pory jedzenia rodzinnego obiadu — podsumowuje pobyt w Maladze Kamil.

Udział w projekcie to nie tylko zwiedzanie i wycieczki, których naturalnie nie zabrakło. To przede wszystkim ciekawe zajęcia w szkole, wymiana doświadczeń zarówno wśród nauczycieli jak i uczniów.

— Każdy z nas przywiózł do domu wiele inspiracji na ciekawe zajęcia, rozwiązania proekologiczne, czy wreszcie pomysły na założenie w przyszłości własnej firmy. Uczniowie biorący udział w tym spotkaniu przygotowują się do przekazania pozostałym uczestnikom programu Erasmus+ w szkole zadań wyznaczonych do zrealizowania podczas spotkania w Maladze przez każdą ze szkół. Po to, aby przy okazji kolejnej wizyty móc podzielić się swoimi przemyśleniami, rozwiązaniami i efektami wspólnej pracy — komentuje szkolny koordynator projektu Bożena Kobusz. — Dzięki temu nasi uczniowie uczą się kierowania zespołem, delegowania zadań, planowania i przede wszystkim współpracy.

Dodatkowym atutem projektu jest fakt, iż wszystkie wydatki związane z podróżą, przeloty, czy też kieszonkowe dla uczniów są finansowane z FRSE Erasmus +, co pozwala na realne wyrównywanie szans wśród uczniów naszej szkoły. To jest też ogromna motywacja do rozwijania umiejętności komunikacyjnych, personalnych i językowych uczniów.

Po wakacjach kolejna wizyta, tym razem w Palermo we Włoszech, następnie w Truro w Wielkiej Brytanii, a wiosną przyszłego roku to właśnie górowskie gimnazjum będzie gospodarzem spotkania międzynarodowego.

— Projekt Erasmus+ jest już trzecim (w poprzednich edycjach pod nazwą Comenius) tak dużym i od lat jedynym w naszym powiecie tego typu projektem międzynarodowym. Ponadto szkoła od 2000 roku organizuje polsko-niemiecką wymianę młodzieży. W naszej szkole jesteśmy już tak przyzwyczajeni do międzynarodowych projektów, że większość naszych uczniów brało lub planuje wziąć udział w wymianie młodzieży — podsumowuje dyrektor górowskiego gimnazjum Dariusz Hawrylec.

organizatorzy


Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna

Ten tekst napisał dziennikarz obywatelski. Więcej tekstów tego autora przeczytacie państwo na jego profilu: pieniakp

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5